10 Komentar 3 temelja i njihovih dokaza Hajrudin Ahmetović
Abdullah b. Abbas, radijallahu anhuma, kazuje: “Jednog dana sjedio sam iza Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa mi reče: ‘Mladiću, podučit ću te nekim riječima: Čuvaj Allaha, Allah će tebe čuvati! Čuvaj Allaha, imat ćeš Ga stalno ispred sebe. Kada moliš, moli Allaha, a ako tražiš pomoć, traži je od Allaha. Znaj, kada bi se cijeli ummet sakupio da ti pomogne u nečemu, ne bi ti mogli pomoći osim onoliko koliko ti je to već Allah propisao. A i kada bi se sakupili da ti nanesu neku štetu, ne bi ti mogli nauditi više osim onoliko koliko ti je to Allah već odredio. Podigla su se pera i osušile su se stranice.’” (Tirmizi)
U predajama koje su zabilježene u drugim hadiskim zbirkama navodi se:
“Čuvaj Allaha, imat ćeš Ga stalno ispred sebe. Znaj za Allaha kad si u blagostanju, Allah će znati za tebe kada budeš u oskudici. I znaj, ono što te je mimoišlo, nije te moglo zadesiti, a ono što te je zadesilo, nije te moglo mimoići. Znaj, zaista je pobjeda u strpljivosti, izlaz u nevolji, a olakšica u tegobi.” (Hakim)
Abdullah b. Abbas b. Abdulmuttalib el-Hašimi bio je amidžić Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Nadimak mu je bio Ebu Abbas. Rodio se za vrijeme izolacije Benu Hašima od strane Kurejšija u Mekki, oko tri godine prije Hidžre.
Historičari se razilaze u pogledu toga koliko je imao godina kada je na ahiret preselio Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pa jedni kažu da je imao deset, drugi kažu trinaest, a treći kažu petnaest, i to je najispravnije mišljenje, a zastupao ga je imam Ahmed b. Hanbel, rahimehullah.
Abdullah b. Abbas imao je šestero djece: sinove Abbasa, Aliju, poznatog kao Sedždžad, Fadla i Muhammeda, i kćerke Lubabu i Esmu.
Posjedovao je ogromno znanje, tako da se za njega govorilo da je more i tinta. (Ibn Abdulberr, El-Istiab; Ibn hadžer, El-Isaba)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dva puta je molio Allaha da Abdullahu podari mudrost i znanje. Jedanput je u dovi rekao: “Allahu moj, podari mu razumijevanje vjere i poduči ga tumačenju Kur’ana.” (Ahmed, Hakim, Taberani, Mu’džemul-Kebir i dr. Buhari i Muslim također bilježe ovaj hadis, ali bez riječi: “… i poduči ga tumačenju Kur’ana.”)
O tome kako je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, za njega drugi put uputio dovu, Ibn Abbas, radijallahu anhuma, kazuje: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, privio me na grudi i rekao: ‘Allahu moj, poduči ga mudrosti!’” (Buhari)
Omer i Osman, radijallahu anhuma, dovodili su Abdullaha b. Abbasa da prisustvuje sastancima savjetodavnog vijeća, na kojima su bili prisutni i učesnici Bitke na Bedru, i tražili su od Abdullaha da iznese svoje mišljenje i savjet. Još tada je Abdullah b. Abbas počeo izdavati fetve i nastavio tako sve do svoje smrti.
Ibn Mesud, radijallahu anhu, govorio je: “Divan li je komentator i tumač Kur’ana Ibn Abbas!” I govorio je: “Da je Ibn Abbas bio naših godina, ne bi ga niko mogao prestići!” (Ibn Sa’d, Et-Tabekat)
Muavija, radijallahu anhu, rekao je: “Ibn Abbas, radijallahu anhuma, najveći je poznavalac fikha koji je ikada živio.” (Ibn Sa’d, Et-Tabekat)
Ibn Abbas, radijallahu anhuma, upitan je: “Gdje si i kako si stekao ovoliko znanje?!”, pa je odgovorio: “Postigao sam ga jezikom koji pita i srcem koje razumije i prihvata.”
Ibn Abbas, radijallahu anhuma, prenio je od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, 1.678 hadisa.
Ibn Ebu Mulejka, rahimehullahu teala, pripovijedao je: “Družio sam se sa Ibn Abbasom na putovanju od Meke do Medine, pa kada god bismo noću odsjeli, on bi pola noći provodio u namazu učeći Kur’an i veličajući Allaha.”
Tavus, rahimehullahu teala, rekao je: “Nisam vidio nekoga da više čuva Allahove granice od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma.”
Alija, radijallahu anhu, postavio ga je za namjesnika Basre. (Ibn Allan el-Mekki, El-Muin)
Kaže Ebu Nuajm: “Umro je šezdeset osme godine po Hidžri, u Taifu (Zehebi, Sijeru a’lamin-nubela), i dženazu mu je klanjao Muhammed b. El-Hanefijja, rahimehullah (Ibn Hadžer, El-Isaba), koji je rekao: ‘Danas je umro odgajatelj ovog ummeta.’” (Hafiz Ibn Hadžer, Tehzibut-tehzib)
Hadis bilježe: Tirmizi, br. 2516, Ahmed, br. 2669, 2804, Hakim, br. 6304, Taberani, Mu’džemul-Kebir, br. 12988, i dr.
Hadis su vjerodostojnim ocijenili: Tirmizi, Albani, dobrim ga je ocijenio Ibn Redžeb, dok ga je slabim ocijenio Ukajli. (Ed-Duafa)
Šejh Abdullah es-Sa’d rekao je: “Što se tiče lanca prenosilaca ovog hadisa, u njemu nema smetnje, ako Allah da. Predanje ima mnoge puteve kojima je preneseno tako da se njegova vjerodostojnost pojačava.” (Dubejhi)
Ibn Redžeb, Allah mu se smilovao, rekao je: “U ovom hadisu nalaze se brojni savjeti i univerzalna načela o najbitnijim pitanjima vjere. Jedan od učenjaka (Ibn Dževzi ) rekao je: ‘Razmišljao sam o ovom hadisu koji me toliko zadivio da sam skoro poletio od sreće. Žalosno je stanje većine koji ne znaju za ovaj hadis i njegova značenja.’” (Ibn Redžeb, Džamiul-ulumi vel-hikemi)
Ibn Redžeb, Allah mu se smilovao, izdvojio je komentar hadisa u jednu zasebnu knjigu. (Muhammed Jusri, Džami fi Šerh Erbein Nevevijje)
Ibn Allan, Allah mu se smilovao, rekao je: “Spomenute oporuke u hadisu su najznačajnije, najsažetije i najjezgrovitije u pogledu šerijatskih propisa i te poslaničke oporuke su najdivniji oblik njegovog jezgrovitog govora.” (Muhammed Jusri, Džami fi Šerh Erbein Nevevijje)
Ovaj hadis ukazuje na temelj vjerovanja u Allahov šerijat, vjerozakon, i kader, odredbu. (Aburrahman el-Berrak, Fevaid Mustenbeta min Erbein Nevevijje)
U ovom hadisu ukazuje se na potrebu i važnost čuvanja Allahovih prava, oslonca na Allaha i prepuštanje svoga slučaja Njemu, a istovremeno se pojašnjava da su stvorenja slaba i ovisna o svom Svevišnjem Stvoritelju. (Muhammed Jusri, Džami Fi Šerh Erbein Nevevijje)
“bio sam iza Allahovog Poslanika”, tj. sjedio na jahalici iza Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
“Čuvaj Allaha”, tj. boj se Allaha i izvršavaj ono što ti je naredio, a kloni se onoga što ti je On zabranio; čuvaj Njegove granice, Njegova prava, Njegove naredbe i zabrane.
“Allah će tebe čuvati”, Allah će čuvati i štititi tebe i tvoju porodicu, tvoju vjeru i tvoj dunjaluk, a naročito prilikom smrti.
“imat ćeš Ga stalno ispred sebe”, On će biti stalno uz tebe Svojom pomoći, čuvanjem i podrškom, ma gdje ti bio.
“ako tražiš pomoć, traži je od Allaha”, tj. traži pomoć samo od Allaha, odnosno ne oslanjaj se svojim srcem ni na koga mimo Allaha jer je Uzvišeni Allah Onaj koji je propisao i stvorio uzroke postizanja željenog i On je Svemogući.
“cijeli ummet”, tj. sva ostala stvorenja.
“Podigla su se pera”, tj. sve je već određeno i zapisano na osnovu Allahovog sveobuhvatnog znanja.
“osušile su se stranice”, tj. sudbine svih stvorenja zapisane su u Levhi-mahfuzu i u tome nema nikakve izmjene.
“Znaj za Allaha kad si u blagostanju”, tj. približavaj se svome Gospodaru djelima pokornosti kada si zdrav, slobodan, kada lijepo živiš, u rahatluku.
“Allah će znati za tebe kada budeš u oskudici”, tj. za tvoju pokornost u blagostanju Allah će te nagraditi kada budeš u oskudici pa ti dati izlaz iz nje.
“ono što te je mimoišlo, nije te moglo zadesiti”, to te nije moglo zadesiti zato što to nije određeno tebi, već nekome drugom. (Muhammed Bessam Hidžazi, Šerh metnil-Erbeinen-Nevevijje; Luhejmid)
U ovom veličanstvenom hadisu Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, upućuje savjete mladiću Abdullahu b. Abbasu, radijallahu anhuma, nakon što je uvidio njegovu oštroumnost i pronicljivost, kako bi taj mladić stasao i odgajao se na najljepši način. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, posavjetovao ga je da u svakoj situaciji i svakom vremenu izvršava ono što je Allah naredio i kloni se onoga što je On zabranio. Iako je Ibn Abbas dječak, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, poučava ga ispravnom vjerovanju da nema drugog stvoritelja osim Allaha i da nema svemoćnog mimo Allaha, kao što nema nikoga da sa Allahom Uzvišenim uređuje stvoreno, niti ima posrednika između roba i njegovog Gospodara. Uzvišeni Allah je Taj kome se trebamo obraćati u tegobama i On je taj od koga trebamo tražiti izlaz iz nedaća.
Onaj koji spozna da je Allah Onaj koji daje i uskraćuje, koji daje korist i otklanja štetu, pa se Njemu obraća u svakoj situaciji i iskazuje svoju poniznost, taj će biti istinski vjernik, koji će ibadet upućivati samo svome Gospodaru i čuvati Njegove granice na svakom mjestu. (Muhammed Jusri, Džami Fi Šerh Erbein Nevevijje)
Onoliko koliko Allahov rob čuva Allahove granice, u tolikoj mjeri će i Allah njega čuvati i pomagati. (Abdullah Furejh, Hulasetu fevaid ve kavaid min Šerh Erbein Nevevije)
Pobjeda i uspjeh dolaze uz strpljenje, nakon svake nevolje Allah daje izlaz i izbavljenje, a nakon tegobe dolazi olakšanje. (Abdullah Furejh, Hulasetu Fevaid Ve Kavaid Min Šerh Erbein Nevevije)
© 2025 Dr. Hajrudin Ahmetović - zvanična stranica. Prijavi tehnički problem: zejd@synergydesign.io