Najbitnija osobina učenika koji traži vjersko znanje vezana je za njegovo srce, jer u njega gleda Uzvišeni Allah, kako je rekao Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem:
“Uistinu, Allah ne gleda u vaša tijela, niti u vaše izglede, već gleda u vaša srca i vaša djela.” (Muslim, br. 2564)
Nema sumnje da je iskrenost najbitnije djelo srca u svakom djelu pa i u traženju znanja, stoga je i najbitnija osobina osobe koja traži vjersko znanje da bude iskrena u tome. Iskrenost je srž i osnova svakog dobrog djela, stoga se svako dobro djelo prihvata i odbacuje zbog iskrenosti.
Traženje, slušanje, zapisivanje i pamćenje znanja, sve je to ibadet. Ukoliko pri ibadetu ne bude iskrenosti, taj ibadet i neće biti prihvaćen od onoga koji ga čini.
Imam Muslim bilježi da Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prenosi od svoga Uzvišenog Gospodara da je rekao: “Ja sam neovisan od toga da Mi neko čini širk, pa ko uradi neko djelo i u njemu Mi pridruži nekoga, Ja ostavljam i njega i njegov širk.” (Muslim, br. 2985)
Brojni su šerijatski tekstovi koji obavezuju na iskrenost u djelima.
Uzvišeni Allah kaže: “A nije im bilo naređeno osim da Allaha obožavaju, iskreno Mu ispovijedajući vjeru kao pravi vjernici.” (El-Bejjina, 5)
“A zasigurno je tebi, i onima prije tebe objavljeno: ‘Ako budeš druge Allahu ravnim smatrao, tvoja djela će sigurno propasti, a ti ćeš izgubljen biti.'” (Ez-Zumer, 65)
Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko bude izučavao nauku kojom se postiže Allahovo zadovoljstvo, ali samo kako bi postigao neku ovosvjetsku korist, neće osjetiti miris Dženneta na Sudnjem danu.” (Ebu Davud, br. 3664. Šejh Albani ocijenio je hadis vjerodostojnim.)
Kako da učenik bude iskren u stjecanju znanja
- Da stjecanjem znanja namjerava odazivanje Allahovoj naredbi, jer je Uzvišeni Allah naredio da se traži šerijatsko znanje: “Znaj da nema boga osim Allaha! Traži oprosta za svoje grijehe i za vjernike i za vjernice! Allah zna kud se krećete i gdje boravite” (Muhammed, 19). Uzvišeni je Svome Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, naredio da Ga moli za povećanje znanja: “I reci: ‘Gospodaru, povećaj mi znanje!'” (Taha, 114). Kada Allah nešto naredi i podstiče vjernike da to čine, to je pokazatelj da to Uzvišeni voli i da je time zadovoljan!
- Da namjerava otklanjanje neznanja od sebe i drugih. Imam Ahmed, rahimehullahu teala, rekao je: “Znanju ništa nije ravno ukoliko kod njegovog nosioca namjera bude ispravna.” Upitan je: “A kako da to bude?”, pa je odgovorio: “Namjeravat će otklanjanje neznanja od sebe i drugih.” (Ibn Muflih, El-Adabuš–šer’ijja, 2/37)
- Da namjerava očuvanje šerijatskog znanja, Allahove vjere i njenu odbrane od svakodnevnih napada i pokušaja njenog mijenjanja. Upravo s učenim ljudima Uzvišeni Allah čuva Svoju vjeru. Oni uče i shvataju vjeru na ispravan način, njoj druge podučavaju ispravno i čuvaju je od izmjena i novina koje drugi nastoje uvesti u nju.
- Da stjecanjem znanja namjerava slijeđenje Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, jer je nemoguće praktikovati vjeru bez slijeđenja Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a slijediti Poslanika nemoguće je bez znanja. Primanje djela zavisi od slijeđenja Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, a činjenje djela zavisi od znanja!
- Da svojim znanjem namjerava uspostavu i primjenu Allahove vjere, jer je Uzvišeni Allah objavio Svoju Knjigu i poslao Svoga Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da se po Njegovoj vjeri živi. Svevišnji Allah rekao je: “Mi tebi objavljujemo Knjigu, samu istinu, da ljudima sudiš onako kako ti Allah objavljuje.” (En-Nisa, 105)
- Da stalno preispituje svoju namjeru kad god nešto novo uči, kada ponavlja naučeno i znanje prenosi drugima. Jedan od pokazatelja Allahove podrške učeniku koji stječe vjersko znanje jeste da stalno, kod svakog djela, preispituje svoju namjeru i da sa svakim djelom traži nagradu od Uzvišenog Allaha, naročito prilikom prisustvovanja skupovima znanja, ponavljanja naučenog, pamćenja šerijatskih tekstova i dokaza. Nema sumnje da je ovo neizmjerna Allahova milost prema učeniku! Kada god mu se pojavi loša namjera, on se pomaže Allahom u njenom odagnavanju znajući da je neiskrena namjera prilikom stjecanja znanja jedna od najopasnijih šejtanskih zamki koja ima najveće i najdugoročnije kobne posljedice!
Pokazatelji iskrenosti u traženju znanja
Šest je pokazatelja iskrenosti u traženju znanja:
- mirno sjedenje pred učenom osobom;
- pomno slušanje izlaganja šerijatskog znanja;
- pita se o onome što je nejasno tokom izlaganja;
- bilježenje;
- postupanje po naučenom;
- podučavanje drugih.
Napomena
Postavlja se pitanje: “Da li stjecanje znanja s ciljem dobijanja diplome na kraju školovanja, studiranja, utječe na iskrenost? Je li to suprotno iskrenosti, narušava li je?” Ne može se dati općenit odgovor na ovo pitanje.
Osoba koja stječe znanje samo da bi došla do diplome, a poslije putem nje do nekog dunjalučkog interesa: položaja, imetka i sl., u tom slučaju njeno traženje znanja je neiskreno. Međutim, ukoliko osoba stječe znanje kako bi dobila diplomu i na osnovu nje došla na utjecajno mjesto na kojem može biti od koristi ljudima, takav postupak je pohvalan i nije u suprotnosti sa iskrenosti, jer je nemoguće danas doći na utjecajno mjesto bez diplome. Šejh Ibn Usejmin, rahimehullahu teala, rekao je: “Ukoliko namjera osobe bude postizanje diplome kako bi na osnovu nje koristila drugima, podučavajući ih ili obavljajući neke poslove za njih i slično, to je ispravna namjera, u njoj nema nikakve smetnje.” (Kitabul-ilm, str. 21)
Zaključak
- Iskrenost je jedna od najbitnijih osobina kojima se mora odlikovati osoba koja traži znanje.
- Jedan od razloga Allahove podrške osobi koja traži vjersko znanje jeste da ona svojim stjecanjem znanja namjerava otklanjanje neznanja od sebe, a zatim i od drugih muslimana.
- Očuvanje vjerskih propisa, njihova odbrana od zlonamjernih osoba i uspostava, primjena istih propisa, moraju biti prioritet osobe koja traži vjersko znanje.
- Namjera da se postigne diploma iz vjerskih znanosti kako bi se na osonovu nje koristilo drugim ljudima i širilo dobro ne utječe na iskrenost namjere.